سلام مشاور خوبم

من چهارم دبیرستان هستم امسال کنکور دارم هرکاری میکنم نمیتونم برای کنکور درس بخونم لطفا کمکم کنید.

احتمالا شما هم جزو افرادی هستی که از لحاظ قدرت اراده خودت را دست کم گرفته ای و احساس می کنی بی اراده ای ؟ اگر چنین فکری می کنی , موفقیت خودت را دست کم گرفته ای . همه به طور ذاتی اراده دارند و مساله مهم این است که چطور آن را کشف و از آن بهره برداری کنند . پس گام اول این است که قدرت اراده ات را قبول داشته باشی . به آن اندازه که زندگی داری , اراده هم داری .

اگر کسی بسته ای بسیار سنگین را مقابلت بگذارد و از تو خواهش کند آن را بلند کنی و تو میدانی که نمیتوانی آن را بلند کنی , آیا می گویی : ” من قدرت ندارم ؟” یا اینکه ” آنقدر زور ندارم که چنین بسته ای را بلند کنم ” . پس وقتی می گویی آنقدرها زور و قدرت برای بلند کردن این بسته سنگین را ندارم منظور تو این است که زور و قدرت در وجودت هست ولی برای بسته ای به این سنگینی کافی نیست .

در مورد اراده هم همینطور است . وقتی یک تکه کیک شکلاتی به تو تعارف می شود , می پذیری نه به خاطر اینکه فاقد اراده هستی , بلکه در ان لحظه دلت نخواسته اراده ات را به کار ببری .

مرحله اول برای ایجاد اراده , این است که بپذیری اراده در وجودت هست و درست مثل ماهیچه بازوانت واقعیت دارد , حتی اگر این ماهیچه ان چنان هم قوی نباشد , ولی به هر حال وجود دارد .

در مرحله دوم باید اراده ایت را تقویت کنی تا از منافع آن بهره مند شوی . نکته مهم این است که وقتی تصمیم به انجام کاری می گیری , روی آن تامل کن و منافع آن را در نظر بیاور , سپس با فعالیت و ثبات قدم آن را عملی ساز . وقتی هدف تو عاقلانه و الهی باشد , امکان ندارد از انجام آن دست بکشی , بلکه با عزمی راسخ سعی می کنی مشکلات و موانع سر راه را کنار بزنی و با تلاش و کوشش و اراده ای قوی پیش بروی .

برای تقویت اراده راهکار های زیر پیشنهاد می شوند :

-1 هدفت را دقیق و شفاف مشخص کن

هدفی که مطابق با امکانات و استعدادهایت باشد نه جاه طلبانه , و خارج از توانایی های شخصی . در غیر این صورت در مواجهه با موانع سر راه نا امید شده و از دنبال کردن هدفت انصراف می دهی , چون در این مرحله خود را بی اراده و ناتوان تلقی می کنی .

-2توانایی هایت را بشناس و ان ها را به کار بگیر

خودت بهتر از هرکس دیگری از استعدادها و توانایی هایت خبر داری , پس برای رسیدن به هدفت , این نیرو ها را بشناس و آن ها را به کار گیر .

-3برنامه ریزی منظم برای اجرای اهداف

جدولی تهیه کن و هر نوع فعالیتی را که برای رسیدن به هدفت نیاز داری , در ان یادداشت کن . هر روز صبح به جدول نگاهی بیانداز و موارد اجرایی را عملی کن و شب هم قبل از خواب همان جدول را مورد ارزیابی قرار بده و همه  فعالیت های روزانه ایت را که با موفقیت انجام دادی بررسی کن . سپس در صورت موفقیت خودت را تشویق کن و در صورت سهل انگاری که ناشی از دلسردی و عدم اراده است خود را تنبیه کن .

-4 به گفتار و حرف هایت توجه کن

گفتن یعنی باور داشتن . وقتی می گویی : “من آدم بدشانس و بی اراده ای هستم” یا “من بی استعدادم” در واقع با همین جملات منفی و کوبنده , حکم محکومیت خود را صادر می کنی . چون طرز تفکر , گفتار و کلام توست که شالوده و اساس زندگی ات را می سازد . وقتی نگرش خود را عوض کنی , مطمئنا اتفاقی زیبا در زندگی ات رخ می دهد . با تغییر فکر , کلام و نگاه است که ایده آل ها و اهداف های مفید زندگی تو شکل می گیرد و با تلاش پیگیر و اراده ی قوی , انتخاب های عالی ات جواب می دهد  . یادت باشد فقط 10 درصد از تغییرات مثبت یا منفی زندگی به وقایع بیرونی مربوط می شود و 90 درصد آن به نوع نگرش و اندیشه خودت نسبت به رویداد های زندگی وابسته است . پس از تغییر نگرش میتوانی هر روز عبارات تاکیدی مثبت را تکرار کنی :

  • 1 – من نیروی اراده قوی دارم
  • 2 – اراده ام را تقویت می کنم و امورم را با موفقیت انجام میدهم
  • 3 – با اراده قوی خودم به تمامی اهدافم می رسم .

خودت هم میتوانی عبارات تاکیدی مثبتی در مورد اراده بنویسی و هر روز تکرار کنی .

قدرت عظیم اراده در وجودت نهفته است , کافی است به آن تلنگری بزنی . با ایمان به توانایی های الهی خود , میتوانی هرکاری را که اراده کنی با موفقیت به انجام برسانی