دختری هستم که در سن هجده سالگی طلاق گرفته ام و احساس می کنم که دیگر آینده ای ندارم . من چکار کنم ؟



پاسخ من به همه دوستان مان که مبتلا به یک امتحان بزرگی بنام طلاق شده اند می گویم که درست است که شما در سن پایین عنوان مطلقه بودن را گرفته اید و خیلی از وقت ها می تواند برای شما آزار ایجاد بکند و در جامعه بواسطه ی همین عنوان مورد اذیت کلامی یا رفتاری قرار بگیرید ولی شما می توانید راه کارهایی از همین تلخی ها بیرون بکشید . اولین نکته این است که شما با همه ی دخترهای هجده ساله ی همسن خودتان که ازدواج نکرده اند بالاتر هستید . شما چیزهایی را می دانید و می فهمید که اگر این چیزها را به آنها بگویید می گویند مگر مهم است ؟ در واقع کوله بار دانایی شما با یک تجربه ی تلخ پربارتر شده است . پس یک امتیاز ویژه دارید . فقط معایب آنرا نبینید . دومین نکته این است که شما بعد از این جدایی ، یکبار دیگر به انتخاب تان نگاه کنید . آیا انتخاب شما درست بوده است یا نه ؟ حالا شاید بعضی ها بگویند که ولش کن ، این دیگر از دست رفته است . چرا می خواهید این بچه را اذیت کنید ؟ بنظر من الان فرصت خوبی است که شما دوباره به انتخاب تان نگاه کنید شاید باید دقت بیشتری می کردید . شاید اصل انتخاب ، انتخاب خوبی نبوده است . بعضی مواقع کسانی که یکبار دچار این مشکل شده اند در انتخاب بعدی زندگی شان باز هم دچار اشتباه می شوند . وقتی این اتفاق می افتد که نفهمند چرا این جدایی رخ داد . اگر یکبار دیگر خودتان را از بیرون ارزیابی کنید که انتخاب تان چه اشکالاتی را داشت ، در زندگی مشترک تان چه اشتباهاتی را انجام دادید ،یاد می گیریم که از شکست های مان پل پیروزی بسازیم . شما در زندگی تان شکست خوردید ولی الان وقت این است که شما دوباره آماده بشوید و فرصتی را پیش بیاورید که یک زندگی بهتری را بسازید . و سومین نکته این است که اگر شما در این موقعیت از خودتان فرار بکنید یعنی سراغ انزوا طلبی بروید که البته یک بخشی از آن می تواند طبیعی باشد ، وقتی فردی در موقعیت طلاق قرار می گیرد بخاطر رنجش خودش حوصله ی شادی دیگران را کمتر دارد و دیرتر با دیگران انس میگیرد ، این بصورت طبیعی اشکالی ندارد اما نگذارید که خیلی جدی بشود . به انزوا طلبی و گوشه گیری مفرط دچار نشوید . خودتان را در فضاهای دوستانه و معنوی قرار بدهید و توانایی ارتباط خودتان را بالا ببرید ، مراقب دوستان خودتان باشید. دوست هایی را انتخاب کنید که به شما کمک کند که خوبی ها و توانایی های خودتان را ببینید و دیگر اینکه شما سطح علمی و دانایی خودتان را ارتقاء بدهید . شما این فرصت را برای بازتوانایی خودتان پیدا کرده اید. برای انکه دوباره خوتان را بسازید . ممکن است در این مواقع فرد خودش را دست پایین بگیرد و غزت نفس فرد پایین بیاید یعنی اینکه من خودم را در درون خودم ارزشمند ارزشیابی نکنم یعنی بگوید که من ارزش نداشتم که زندگی ام از بین رفت . نگاه های دیگران و حرفهای آنها می تواند این عزت نفس را خدشه دار بکند .برای بالا بردن این غزت نفس یکبار دیگر رابطه ی خودتان را با خدا قوی تر کنید . ما قرار است که در همه ی این ها خدا را پیدا کنیم . باید جدی تر به سمت خدا برگردید ولی نه فقط به این عنوان که خدا پر کننده ی این خلا باشد و اگر شما دوباره ازدواج کردید خدا را کنار بگذارید . این ارتباط را این قدر جدی تقویت بکن که بتوانی در ارتباط خودت با اطرافیانت ، راس قله ی ارتباطات ، خدا قرار بگیرد . یعنی فرمول مثلث طلایی یعنی در ارتباط با کسانی که دلخواه من هستند همیشه خدا را ببینم و با ارتباط با خدا ، ارتباطم با آنها را معنی کنم . بعضی بر خودشان آسان می گیرند یعنی می گویند : من که در آن زندگی موفق نشدم بگذار در ارتباطات اجتماعی ام آزاد باشم . یک جورهای فرمان الهی را کمرنگ می بیند . این میتواند انواع آسیب های روحی واخلاقی را برای او ایجاد بکند . چون تلقی او این است که من در یک ارتباط سالم خانوادگی نیازهای حقیقی ام به کمال خودش نرسید پس حالا من اجازه دارم در ارتباطات اجتماعی راحت حرکت بکنم . این جا ، جایی است که شیطان تورش را پهن کرده است یعنی هر موقع ما دچار یک شکست و یک مشکل می شویم خصوصا اگر آن شکست عاطفی باشد اگر ارتباط مان را با خدا تقویت نکنیم براحتی زمینه ی این را ایجاد میکند که ما به خودمان تخفیف بدهیم و کارهایی را که خدا روی آن خط قرمز کشیده به خودمان ببخشیم . پس چون در آن زندگی موفق نشدم اجازه دارم الان رفتار غلط بکنم . پس این زمینه را ایجاد بکنید که بتوانید انتخاب خوب بکنید و آدم های خوب هم شما را انتخاب بکنند . اگر فردی در خانواده ی شما زندگی اش دچار شکست شد و به جدایی رسید یادتان باشد که این یکی از آن امتحانهایی است که شاید می شد از آن پیشگیری بشود ولی به هر دلیل نشده است ، اگر شما بخواهید با رفتار و گفتارتان این فرد را سرزنش بکنید ، پنج تا آسیب برای او ایجاد کرده اید . طبق قانون الهی که هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی که قرآن هم آنرا تاکید می کند : اگر خوبی کنید به خودتان خوبی کرده اید و اگر بد بکنید به خودتان بد کرده اید . اگر به این پسر یا دختری که در معرض آسیب قرار گرفته است با ملایمت ، مهربانی ، بدون سرزنش و کنایه با او رفتار کنید ، مطمئن بدانید که خوبی های این رفتار شما به خودتان برمی گردد . اگر او را سرزنش بکنید قطعی بدانید که آن فرمول معنوی عالم هستی شروع به حرکت می کند . خدا می فرماید که اگر کسی را بخاطر رفتار غلط سرزنش بکنی نمی میری مگر اینکه مثل آن یا به بدتر از آن مبتلا بشوی . این قانون معنوی عالم هستی است که اگر همه ی آدمهایی که نگاه و زبانشان تلخ است اگر به خودشان فرصت بدهند و فکر بکنند رفتارشان خیلی بهتر از آن خواهد شد .

مشاور: نیلچی زاده