سلام مشاور

سوال من این است مدتی است که مشغله کاریم زیاد است و احساس می کنم خیلی فراموش کار شده ام حافظه بلند مدتم خالی خالیه . فراموش می کنم که وسایل یک هفته پیش را کجا گذاشته ام مانده ام چکار کنم؟ حتی ممکنه درب منزل را قفل می کنم اما یک ساعت بعد فراموش می کنم که من این کاررا انجام داده ام لطفا راهنماییم کنید؟

با سلام محضر شما و با آرزوی موفقیت و سلامتی
مهمترین اشکال شما این است که مثل خیلی از افراد پر مشغله دیگر ، برای جسم و روح خود کمتر وقت می گذارید، شما را به خواندن چند نکته مهمان می کنم.

1) با دست های خود حرف بزنید. ممکن است عجیب به نظر برسد اما حرکت دست ها و اشاره کردن به هنگام یادگیری به مغز کمک می کند تا بهتر آن را به خاطر بسپارید محققان می گویند حرکات دست به بازخوانی اطلاعات از مغز کمک زیادی می کند. طبق مطالعات به هنگام ذخیره کردن اطلاعات حداقل ۲ شکل متفاوت از اطلاعات وارد مغز شما می شود، مثال ساده این موضوع وقتی است که از کودکان می خواهیم یک مسئله ریاضی را با صدای بلند حل کنند و آن را روی هوا بکشند.
بنابراین، این بار که خواستید اسم کسی را به خاطر بسپارید آن را کف دست خود بنویسید. این کار باعث می شود مغز آن را راحت تر به خاطر آورد. طرح خریدهای ضروری در ذهن یا در هوا، به ذهن آوردن نقشه مغازه ای که قرار است خرید کنید هم می تواند از فراموشی هنگام خرید جلوگیری کند.
۲) خونسرد باشید. هر قدر استرس بیشتری داشته باشید ممکن است بیشتر به فراموشی دچار شوید. فراموش نکنید که بهترین راه تقویت حافظه کم کردن استرس است.
3)ورزش کنید. محققان می گویند اندکی ورزش نقش مهمی در افزایش قدرت مغز در یادآوری دارد. طناب بازی کنید، برای خرید ترجیحا پیاده روی کنید و یا با فرزندتان بازی پرتحرکی انجام دهید. همه این کارها در دراز مدت تاثیر خواهد داشت.
4)دقت تان را بیشتر کنید. واضح است اغلب فراموش کاران مشکل حافظه ندارند بلکه کم دقت هستند. آن ها به دلیل ضبط نکردن صحیح وقایع در ذهن به هنگام دریافت اطلاعات، نمی توانند آن را در جای مناسبی در ذهن ذخیره کنند و بنابراین از یادآوری آن نیز عاجز می مانند. راه حل این است از انجام چند کار هم زمان خودداری کنید. حواستان را به کاری که می کنید، معطوف کنید.

5)خودکاری بردارید و خط خطی کنید. آخرین باری که یک خودکار برداشتید و شروع به خط خطی کردن یک کاغذ یا کشیدن طرح کردید، کی بود؟ محققان می گویند رها کردن خودکار در دست و کشیدن هر آن چه دوست دارید یکی از راه های تقویت حافظه است. این کار باعث افزایش تمرکز، تقویت قوه یادگیری و سرانجام افزایش حافظه می شود.

6)از حافظه خود بهره ببرید ؛ این قانون طلایی قدرت مغز است. عملکرد مغز مانند ماهیچه هاست و هرچه بیشتر از آن استفاده شود، قوی تر می شود

7)نتایج تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه هاروارد نشان می دهد، خواب شب توانایی یادآوری مطالبی را که در طول روز یاد گرفته اید، بهبود می بخشد.

8)مطالعه روزانه؛ روزی یک ساعت کتابی را مطالعه کنید که از آن اطلاعات کمی دارید. با این کار فعالیت مغز افزایش می یابد و حافظه تقویت می شود.
9)حفظ کردن شعر ورزش خوبی برای سلول های مغز است.
10) کار متفاوتی انجام دهید؛ تغییر دادن مسیر خود به هنگام رفتن سر کار، نوشتن و
سلول های مغز را تقویت می کند

11)چند کار را با هم انجام ندهید؛ اگر قصد دارید هنگام مکالمه تلفنی به ایمیل خود نیز نگاه بیندازید، به احتمال زیاد از مکالمه ای که انجام داده اید چیزی به یاد نخواهید داشت! انجام دادن چند کار با هم به مغز صدمه می زند.

12) وعده های غذایی تان را سر وقت خورده و ارزش غذایی مفید تان را بالاتر ببرید.

در هوای سالم و پاک و طبیعت نفس های عمیق بکشید.

13) قرآن خواندن به ویژه آیه الکرسی اهمیت فراوان دارد.

14) ذکر شریف صلوات ، روحیه شما را شاد و حافظه یتان را تقویت می کند.

15) مدام با خود تکرار نکنید که مطالب را فراموش می کنم یا اینکه به اطرافیانتان نگویید آدم فراموش کاری هستم. انرژی مثبت روزانه به خود بدهید

16) یادداشت برداری از کارهای روزانه و مشخص نمودن انجام هر کدام از آنها با علامت تیک به شما کمک خواهد کرد.

و مهمتر از همه اینها سعی کنید در انجام هر فعالیت تمام ذهن ، روح و جسم خود را با آن اقدام همراه کنید اجازه بدهید همه جوارح شما در آن کار سهیم شوند. با این کار حضور قلب شما نیز در نماز بهتر خواهد شد. چون حق هر چیزی را با تمامی سرمایه وجودی تان به آن می بخشید.

توفیق رفیق لحظه هایتان باد!