بار روانی نو شدن در اعتدال بهار چه پیامدهایی را دارد؟

هم زمان با اعتدال بهار و حتی قبل از آن انسان ها برای شروع دوباره سال جدید به تکاپو می افتند و برنامه های خود را با خانه تکانی و استقبال از سال نو شروع می کنند در این ایام افراد با تمییز کردن خانه و محل زندگی خود به تغییر و اعتدال جدید خوش آمد گویی می کنند .

در قدیم بعد از خانه تکانی به رسم دور شدن آلودگی از محل زندگی و استقبال در یک روز خاص (چهارشنبه سوری یا شب نوروز) آشغال و مواد دور ریختنی را آتش می زدند و زندگی خود را با رفع تمام آلودگی ها و  برنامه های جدید و تازه کردن دیدارها (دید و بازدید) شروع می کردند.

اهمیت و ماهیت این عید مهم و مردمی به حدی بود که دولت ها برای جلب حمایت و احترام به حقوق مردم در اجرای این مراسم مشارکت نموده و برگزاری و مدیریت آن را به عهده می گرفتند و برخی از آنها این عید را وسیله ای برای فخر فروشی خود قرار می دادند.

 ولی ماهیت این عید آمیختن با طبیعت و همرنگ شدن با سادگی های هم چون هفت سین معروف است (که شامل : سبزه، سمنو، سنجد، سکه، سیر، سیب، سمنبل (خوشه گندم) ) که نماد سادگی این سفره طبیعی را می رساند در این سفره قران، کتاب حافظ،  آب، نان و مایحتاج زندگی نیز چیده میشود که نشان از هماهنگی با فرهنگ و آیین و جامعه است. 

 اهمیت دید و بازدید و برگزاری جشن های آیینی در چه بود؟

در نوروز برنامه های متنوعی به صورت خود جوش اجرا می شود که بعد از زمستان و سختی سرما افراد را دوباره با طبیعت آشنا می کند بازی های همچون مسابقات محلی ، رقص و جشن و پایکوبی ، برگزاری مسابقه های رقابتی، میر نوروز(نماد انتقاد مسالمت آمیز برای اصلاح مدیریت روستا و شهر)، و دید و بازدید و رفتن به دامن طبیعت و ... . 

تغییر فصل و تازه شدن آیا می تواند بر روان هم تاثیر بگذارد؟

تغییر فصل اگر با مثبت نگری شروع شود تاثیر معناداری بر روند زندگی افراد خواهد گذاشت.

 اگر ما هم چون وسایل اضافی باورهای غلط خود را در آتش نوروز بسوزانیم؛ می توانیم سبک بال و فارغ از نا امیدی، یاس و دلتنگی، ترس و بی برنامگی و...  به استقبال اعتدال زندگی خود بشتابیم. اعتماد دوباره به خود و دیگران نشانه سلامت است خوش بینی به زندگی و تبین خوشبینانه از سال جدید می تواند شما  را در برابر ناملایمتی ها مقاوم نماید.

بنابراین در شروع سال جدید به موارد زیر توجه نمایید:

تبسم و خنده، احترام و تکریم، هدیه دادن و گرفتن، آراستگی و نظافت، مثبت نگری و مثبت گرایی، توجه به رغبت ها، خوش آخلاقی، تفریح و سلامت، دید و بازدید و برنامه ریزی صحیح و امید به تغییر .