سلام. بنده درباره ی تحصیل سوال داشتم ما الان داخل ماه امتحانات هستیم وباید درس بخونیم من یک مشکل دارم نمیتوانم ذهنم را متمرکز کنم شروع میکنم درس خواندن اما یک دفعه ذهنم موضوعی را دنبال میکند ویکدفعه میبینم که زمان زیادی را ازدست داده ام وهمچنین بعضی از مواقع یک دفعه حوصله درس خواندن ندارم هر کاری هم انجام میدهم نمیتوانم درس بخوانم لطفا راهنمایی کنید متشکرم


با سلام و احترام

دوست خوبم چند نکته را به شما یادآور می شوم.
1-
ابتدا یک بار دیگر اهداف والای خود را برای درس خواندن مرور کنید(هدف شما از تحصیل چیه؟) این کار به شما انگیزه مضاعف می دهد و شما را به برنامه ریزی وا می دارد.
2-
در برنامه ریزی یادتان باشد که علاوه بر زمانبندی خواندن دروس، زمانهای استراحت ، تفریح، و ... را حتما مشخص کنید. به خودتان قول دهید که زمان درس، فقط درس بخوانید و زمان استراحت  ، فقط تفریح کنید و انرژی بگیرید جهت فعالیت های مفید روزمره. اگر به این تعهدتان پایبند نشدید خودتان، خود را جریمه کنید تا این اقدام ، ملکه وجودی شما شود.
3-
یادتان باشد قبل از ساعات مطالعه، درگیر فعالیت هایی که ذهن شما را به خود مشغول  و حسابی درگیرتان می کند، نشوید (مثلا تماشای یک قسمت از فیلم، مشاجره با دوستان یا اعضای خانه و ..)
4-
در هنگام مطالعه ، پویا باشید، خواندن بدون نوشتن و نداشتن خلاصه نویسی در وقت مطالعه ، از ضعیف ترین شیوه های مطالعه هست. حتما سعی کنید خود را با فرآیند مطالعه درگیر کنید. حتما قلم بدست داشته باشید و نکته های مهم را مشخص سازید.
5-
یک کاغذ سفید در کنار تان بگذارید و بالای کاغذتان قید کنید(من به شما قول می دهم که پس از مطالعه در اسرع  وقت به شما فکر کرده و شما را به نتیجه برسانم) سپس هر فکری به ذهن تان آمد روی کاغذ یادداشت کرده و شماره بگذارید:( مثلا1- به دوستم زنگ بزنم. 2- اتاقم را مرتب کنم. 3- و ......) این کار باعث می شود شما نگران فراموشی کارهایتان نباشید. ضمنا این افکار از ذهن شما به کاغذ منتقل شده و ذهن تان آرام می گیرد. سپس ادامه مطالعه تان را انجام دهید و در فرصتی مناسب فعالیتهای کاغذ یادداشت تان را به نتیجه برسانید.
6-
سعی کنید هنگام مطالعه خود را از مکان های شلوغ و پر سر و صدا دور سازید.
7-
در پایان شما را به تقویت مهارت تمرکز توصیه می کنم. برای این کار از نمازهایتان شروع کنید، افرادی که در نماز خواندن سعی بر حضور قلب دارند در فعالیت های دیگرشان تمرکز بهتری دارند.
موفقیت شما آرزوی قلبی من است.