مدتی است دوست دختر دارم و به او علاقه مند هستم، ولی نمی دانم چگونه از او خواستگاری کرده و ازدواج کنم. در عین حال احساس می کنم آن گونه که من او را دوست دارم او از خود علاقه و محبت مورد انتظار را بروز نمی دهد، لطفاً راهنمایی بفرمایید.


پاسخ: 

دوستِ دختر داشتن امری مذموم ، ناپسند و از نظر شرعی و اخلاقی و عرفی اشکال دارد. مرد و زنی که نسبت به یکدیگر نامحرمند، اگر بدون دلیل شرعی با یک دیگر ارتباط برقرار کنند، در اصل به حیثیّت و شرف خود لطمه می زنند. ازدواج بهترین و اساسی ترین راه برای نجات انسان از شهوت و هوس است . در صورتی که جوانی برای خود همسری مورد پسند انتخاب کرد، باید تعارف را کنار گذاشته و اگر مستقیماً نمی تواند موضوع ازدواج را مطرح کند به افرادی که با آن ها تعارف ندارد بگوید. شما اگر ورود بیگانه و نامحرمی رابه حریم خصوصی خانواده تان ممنوع دانسته و با آن به شدت مقابله می کنید، اگر به سهولت و آسانی با نامحرم ودختر مردم مرتبط می شوید حکم همان بیگانه را دارید، پس به خود جرئت چنین تجاوز و خیانتی را ندهید و اگر بناباشد که به حکم دین و اسلام گردن نهید، خجالت را کنار گذاشته و با توجه به رضایت مندی فرد مقابل اقدام به خواستگاری کرده و مدت عقد را طولانی تر کنید. با توقع شما از این که چرا دختر مورد نظر نامه برای شما نمی نویسدو یا به شما اظهار علاقه نمی کند، بی جا و بی مورد است و همین مقدار که با شما حرف می زند و به خود اجازهء دیدارمی دهد به اندازه کافی از حدّ و حریم شرعی خارج شده است و مسئولیت آن به عهده شما نیز هست.