لطفاً درخصوص تهمت های ناروا به دختران پاک صحبت کنید و بگوید در قیامت چه کسی جواب خدا را می دهد من کاملاً بی گناه بودم اما مورد تهمت واقع شدم.


 پاسخ - ما قبلاً در خصوص غیبت صحبت کردیم اما گناه تهمت بسیار وحشتناک تر از غیبت است . اما به یک نکته مهم دقت کنید: در روایت داریم که یک شب حضرت محمد(ص) با یکی از همسران خود شاید سوده ام المؤمنین که قامت رشیدی داشتند از کوچه ای می گذشتند در این حال یکی از صحابه به کنار حضرت آمده به ایشان سلام کرده و عبور می کنند اما پیامبر به سمت ایشان باز می گردند و می گویند آن خانمی که همراه من بود همسر من است ، آن صحابی بسیار خجالت زده می شود و می گوید خواهش می کنم من هیچ حس منفی نسبت به این قضیه نداشتم شما پیامبر خدا هستید چرا این حرف را به من می زنید ؟ پیامبر می گویند به این خاطر که مبادا تو گمان بدی ببری و در دل خود تهمتی به من بزنی . این رفتار پیامبر خدا روش زندگی به ما یاد می دهد. و صراحتاً اهل بیت که نقشه خوشبختی را پیش چشم ما گذاشته اند می فرمایند : خیلی جدی از جایگاههایی که زمینه تهمت را برای شما فراهم می کند فرار کنید . هر جایی که زمینه تهمت درآن مکان فراهم است شما غایب باشید  ، یا آنجا خیلی صریح شاهدی داشته باشید یا توضیحی بدهید . دوست ما می گویند با اینکه من مقصر نبودم پس معلوم است که کسی مقصر بوده است و معلوم است که متأسفانه شرایط خاصی مهیا بوده که به ایشان تهمتی خورده است . به ایشان و همه دوستان خوب چه دختر خانم و چه آقا پسرها البته بیشتر منظور نظر ما دختر خانم ها هستند چرا که امانت دار عالم هستی هستند و پاکی ونجابت آن نور الهی است که خداوند بیشتر از دیگران از آنها خواسته است و به راحتی می تواند آبروی آنها به صرف سوء تفاهم دچار آسیب شود توصیه می کنیم  تا حد ممکن این امکان را برای دیگران فراهم نکنند ودر موقعیت های ابهام برانگیز قرار نگیرند. ببینید ما در روایت شریف داریم که خداوند نمی پسندد که مرد و زنی در جایی با یکدیگر گفتگویی بکنند که کسی نتواند به آن مکان وارد شود ، به نوعی خلوت نکنند چرا که شیطان قسم خورده که سومین نفر او خواهد بود . خوب این خود شرایط اتهام است یعنی در واقع شرایطی را فراهم کرده است که دیگرانی که در آن مکان نیستند و نمی دانند شما بحث علمی می کردید یا بحث سیاسی  ویا در حال حل مشکل شخص سومی بودید و لزوماً نگاه منفی نبوده است ، اما صرف آن میدان جاذبه ،صرف نگاه های دیگران و اینکه دیگران نتوانسته اند در آن مکان وارد شوند این ذهنیت را بوجود آورده که احیاناً چه گفتگویی رخ داده است . پس می گویند اگر خانم و آقایی در جایی نشسته اند و گفتگو می کنند درب آن مکان آنقدری باز باشد که هیچ کسی به خود اجازه ندهد فکر منفی بکند . من از شما سؤال می کنم که شما راننده ی خیلی خوب ده سال هم است که هیچ تصادفی نکرده اید اما لزوماً امکان دارد هیچ کس دیگری هم با شما تصادف نکند ؟ پس ما باید تا آنجایی که می توانیم شرایط ایمنی معنوی و اجتماعی خود را رعایت کنیم . اما اگر با رعایت تمامی این مسائل آدمهایی بیمار دل و کسانی که مشکلات روحی و فکری دارند سعی کردند به شکل های مختلف این تهمت را بزنند و این آسیب را برسانند، با استفاده از قانون سکوت خلاق ، با آن کسی که از سر حسادت ، نافهمی و آسیب های درونی خود به شما تهمت می زند برخورد کرده و وارد مجادله و گفتگو های تخریبی نشوید . البته وظیفه شما است که در نهایت سلامت نفس و بدون اینکه آن فرد بتواند شما را عصبی کند و با مدیریت خشم و با توجه به اینکه امکان دارد از این فرد حرفهای بی ربط بشنوید یکبار به او توضیح دهید و ادله پاکی خود را ارائه کنید ولی بیش از این هیچ وظیفه ای ندارید و دیگر هیچ چیز به او نگویید . بعد حساب خود را با خدا صاف کنید چرا؟ بخاطر اینکه خداوند در خصوص انسان های مظلوم  گفته است پرهیز ویژه بکنید از ظلم کردن به کسی که جز من کسی را ندارد آنوقت من دفاع مقدس او می شوم و شما دیگر نمی توانید از پس من برآیید و من آنچنان چوبی به شما می زنم که صدا و دوا ندارد  . حواس چنین آدمی باید جمع باشد چرا اینقدر خود را نیازمند دفاع می بیند اِن الهَ یُدافعُ اَنِ الذیَن آمنو. این آیه معجزه است و قرآن هر لحظه معجزه می کند من باید این فرصت را با باور و عمل صالح خود  فراهم کنم تا قرآن هرلحظه معجزه خود را به من نشان دهد چرا که قرآن معجزه جاوید است . قرآن می فرماید : قطعاً خدا دفاع می کند بطور دائمی از کسانی که اهل ایمان هستند . تو خود را در مدار ایمان و باور الهی قرار بده دیر یا زود از شما دفاع خواهد کرد البته زود بودن آن به این وابسته است که شما مطلقاً این فرد بدبین را تخریب نکنید و از اسرار مگوی او صحبت نکنید چرا که امکان دارد گاهی ما آنقدر از طرف مقابل ناراحت می شویم که سرّ او را افشا می کنیم و می گوییم این فردی که این حرف را درباره من زده است می دانید خود او چه کاره است . بدانید که اینجا از ولایت خدا خارج شده و وارد ولایت شیطان شده اید و خدا دیگر از شما حمایت نخواهد کرد پس این متد را داشته باشید تا خداوند از شما دفاع کند.

مشاور: نیلچی زاده