من در گذشته خواستگاران زیادی داشتم اما به دلایل مختلف آنها را رد کردم اما الان که درس من تمام شده دیگر خواستگار مناسبی ندارم ، خانواده و بستگان مدام به من سرکوفت می زنند و خواستگاران گذشته را به رخ من می کشند لطفاً آنها را نصیحت کنید.


 پاسخ - درست است هیچکدام ما علم غیب نداریم اما قرار است که عاقلانه زندگی کنیم . به همین دلیل باید علاج واقعه را قبل از وقوع آن بکنیم . این دوست خوب ما می گویند به دلایلی از جمله درس خواندن خواستگاران را رد کرده ام این همان سبک و سیاق رایجی است که برای دختران خوب ما ایجاد شده است . گاهی خود ایشان و گاهی پدران و مادران به خواستگار می گویند دختر ما در حال درس خواندن است . حالا فعلاً قصد ازدواج ندارد، او الان برای ارشد و دکتری درس می خواند . متأسفانه این به یک مد عمومی و فراگیر تبدیل شده است از آن مدهای خانمان سوز. این روش غلطی است که رایج شده و یک جور پرستیژ اجتماعی برای خانواده به همراه می آورد اما یک پرستیژ بی هویت که می تواند هویت فردی را دچار آسیب های عمیق و جدی بکند . به همین دلیل از همه دوستان ، پدران و مادران خواهش می کنیم حواس ایشان باشد با آینده و سرنوشت فرزند خود بازی نکنند . که در نتیجه هم مدیون فرزند خود خواهند شد و حسرت خواهند خورد و هم عنداله باید پاسخگو باشند . اما در رابطه با سرزنش هایی که دوست خوب ما می گویند متوجه ایشان شده است ، در واقع یک مقدار جای آن است که خود شما بگویید ای کاش این کارها را نکرده بودم . اما سرزنش کردن جزو آن ویژگی های منفی روحی است ، زمانی که ما نتوانیم برای دیگران خیرخواهی کنیم آنها را سرزنش می کنیم . می دانید چرا پدر و مادر شما را سرزنش می کنند ؟ ایشان دلخور هستند که چرا آن موقع با دختر خود جدی صحبت نکرده و او را راهنمایی نکردیم که یک گزینه خوب را برای ازدواج انتخاب کند . خیلی وقت ها زمانی که ما فردی را که دوست داریم سرزنش می کنیم درواقع با صدای بلند خود  را سرزنش می کنیم  . حواس این خواهر خوب ما باشد برای خود بعنوان کسی که کوتاهی کرده و درست برای آینده خود برنامه ریزی نکرده است یک تنبیه تزکیه نفس در نظر بگیرد . سرزنش پدر و مادر را مانند سرزنش دیگران نبیند و بداند که آنها در واقع قبل از اینکه با شما دعوا کنند خود را سرزنش می کنند . بجای اینکه در مقابل این سرزنش ها شما مکدر شده و دچار افسردگی ، آزردگی و پرخاشگری در  مقابل پدر و مادر شوید  یک گوش شما در باشد و گوش دیگر دروازه . زمانی که تحمل ندارید سعی کنید مانند ماهی سر بخورید ، فضایی که پر از آسیب های گفتاری و رفتاری است امکان دارد شما را وادار به پاسخ دادن بکند و در این صورت است که شما نتوانسته اید مدیریت بحران کنید . پس از این موقعیت های آسیب رسان بصورت هوشمندانه غایب شوید نه اینکه خود را منزوی کنید . و نهایتاً بعد از این ماجراها قانون دیگر چه را اعمال کنید ، یعنی یک بار برای همیشه ، زمانی که مادر شما خیلی ناراحت است و از آسمان و زمین می گوید و عنوان می کند که ببین چه خواستگارانی را رد کردی و ببین که دختران فلانی ازدواج کرده اند، سعی کنید که بتوانید خود را آماده کنید و به مادر خود کمک کنید تا بتواند با خود کنار بیاید . یک بار برای همیشه آرام کنار او بنشین وسط صحبت او حرف نزن و با او دعوا نکن زمانی که حرف های خود را کامل زد بدون سرزنش و عتاب  بگو مادر دیگر چه ؟ وقتی صحبت های خود را ادامه داد قطعاً زمانی مجدداً سکوت خواهد کرد شما همچنان بپرسید مادر دیگر چه ؟ آنقدر این کار را ادامه دهید تا دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشد زمانی که همه حرفها تمام شد ، باعشق و محبت صورت او را ببوسید وبگویید من می دانم که شما من را دوست دارید و همه این دلخوری ها از روی محبت است اما زمانی که شما تکرار می کنید رنج من دو برابر می شود چون می بینم هم شما ناراحت شدید و هم من . اما به نظر شما آب رفته از جوی را می توان به آن بازگرداند؟ من از شما یاد گرفته ام که باید عاقلانه زندگی کنم پس من را کمک کنید که در گزینه های بعدی بتوانم فرد مناسب را انتخاب کنم . هر زمان که شما اینگونه دلخوری های خود را به من بازگو می کنید من بیشتر از همه ناراحت می شوم چرا که حس می کنم باعث آزردگی شما شده ام . به نظر شما می توان خواستگاران گذشته را بازگرداند؟ نود درصد خیر . شاید در مواردی خواستگاران خوبی باشند که هنوز ازدواج نکرده اند در این موارد گفتیم که سعی کنند از طریق معرف و واسطه پی جویی کنند و به نوعی سراغ بگیرند که خوب آن فردی که قبلاً آمده بود ازدواج کرده یا خیر ؟ و اینکه اگر مجدداً بیاید پاسخ ما تغییر کرده است و بصورت غیر مستقیم اظهار تمایل کنند. واگر این قضیه بصورت غیر مستقیم باشد هم احترام آنها حفظ شده و هم موقعیت های مثبت را جستجو کرده اند . البته باید حواس ایشان باشد که با تدبیر و درایت و نه با یک نوع ریاکاری و تخریب گری این کاررا انجام دهند و اظهار تمایل خود را با یک شکل زیبا از طریق یک واسطه کاتالیزور و نه به صورت مستقیم عنوان کنند و زمینه های مثبت آن را فراهم کنند . این یک فرصت خوب است برای اینکه ازدواج های مناسبی رخ دهد .

مشاور: نیلچی زاده