اگر دختری فکر می کند که پسری در خانواده یا دانشگاه برای او مناسب است اما آن پسر به خواستگاری او نمی آید یا اصلاً اطلاعی از نظر مثبت او ندارد آیا صلاح است این دختر منتظر باشد و خواستگاران دیگر را رد کند تا شاید آن پسر به خواستگاری او بیاید؟


 پاسخ - قطعاً این انتظار مخرب است . یعنی منتظر کسی که اصلاً نمی داند شما او را دوست دارید و تمایل ازدواج با او را دارید بمانید درست نیست . مگر اینکه واسطه امینی را بفرستید تا او این کار را به نوعی برای شما ساماندهی کند . حضرت فاطمه (س) مادر گرانقدر و بزرگواری بعنوان بزرگ بانوی جهان اسلام دارند وی کسی است که بخاطر ویژگی های شخصیتی حضرت محمد به ایشان تمایل پیدا می کنند . پیامبر در یک مرحله مسئولیت مال الاتجاره حضرت خدیجه را به عهده می گیرند و بسیاری از افراد به این دلیل که  آن حضرت بعنوان یک خانم دارای موقعیت اقتصادی ویژه است  خواهان ایشان هستند ولی حضرت خدیجه آنها را مناسب نمی بیند. آن حضرت پیامبر را به عنوان یک دوست دائمی و حقیقی و یک فرد برگزیده در قلب و فکر خود می پسندد . به این دلیل حضرت منتظر نمی شوند که شاید پیامبر به خواستگاری ایشان بیایند بلکه خود ایشان فرد مناسبی را می فرستند تا ضائقه پیامبر را جستجو کند و ببیند آیا پیامبر نیز تمایلی دارند و بعد اعلام کنند . در حقیقت این نوع نگرش و رفتار چیزی است که در خانواده مادری حضرت زهرا به شکلی زیبا می بینیم . پس انتظار صرف غلط ، پیشنهاد مستقیم نیز غلط است تنها راه درست واسطه امین و عاقلی است که بتواند در این مسیر حرکت کند . اگر چنین ویژگی باشد قطعاً پایه این زندگی با عشق است و به این صورت حضرت فاطمه در خانه با پیامبر و حضرت خدیجه که سرشار از  محبت هستند زندگی می کنند و آنقدر این محبت را به زیبایی دریافت کرده اند که می توانند در زندگی خود آن را نثار امیرالمؤنین و فرزندان خود کنند.  اگر دراین شرایط آن آقا اعلام کند که من احساس خاصی به این خانم ندارم چطور؟
در آن صورت لازم است که در ارتباط با ویژگی های مثبت این خانم گفتگو شود . ویژگی های این خانم را از لحاظ شخصی ، علمی و معنوی برای این آقا توضیح داد و اگر همچنان متمایل نبود مانند هر خواستگاری که رخ می دهد جواب مثبت نبوده است .

مشاور: نیلچی زاده