عوامل دیگری که کفویت را در دختر و پسر به هم می زند مثلاً اختلاف زیاد تحصیلات در خصوص تحصیلات بالای دختر خانم و اختلاف زیاد آن با آقا پسر نظر شما چیست؟

 پاسخ - بطور طبیعی این اتفاق در کشور ما زیاد خواهد افتاد و از این به بعد نیز زیاد تر می شود چون بیش از شصت درصد دختر خانم ها به دانشگاه می روند و به دلایل مختلف آقا پسرها وارد دانشگاه نمی شوند . پس این درصد دخترخانم ها که تحصیلات عالیه ی از لیسانس به بالا دارند یا باید ازدواج نکنند یا باید با آقا پسرهایی که از جهت تحصیلات از ایشان پایین تر هستند ازدواج کنند. تحصیلات یکی از زمینه های کفویت است اما لزوماً مانع ایجاد نمی کند به شرطی که آن آقا پسر نسبت به درس خواندن در خود احساس کمبود ویژه نکند یعنی مثلاً نگوید اگر من مجبور نبودم سرکار بروم از تو جلو می زدم . یک اشتباه بزرگ که امروزه متأسفانه در زوج های جوان رخ می دهد حس رقابت بین آنها است ، زن و شوهرها فکر می کنند یک مسابقه دو است و باید از یکدیگر جلو بزنند یعنی بجای رفاقت در شغل ، در تحصیلات ، در موقعیت اجتماعی و در مسائل مختلف رقابت ها بوجود آمده است ، آنها می خواهند از یکدیگر امتیاز بگیرند و این خطرناک است. اگر آن دخترخانم ظرفیت مدرک تحصیلی بالای خود را نداشته باشد و اگر همسر مدرک تحصیلی پایینی داشته باشد این خانم مدام بخاطر حرف دوستان و آشنایان یا با نظر خود تا یک مشکل پیش می آید می گوید اگر تو هم دانشگاه رفته بودی می فهمیدی من چه می گویم . امکان دارد حتی این خانم یک بار در عمر خود این حرف را بزند اما همان یک بار برای همیشه بس است . میوه سواد مدرک است بله خانم مدرک شما بالاتر است اما ثمره ی علم تواضع است و یکی از آن جاهایی که خیلی زیبا می توان تواضع را نشان داد زندگی مشترک است . گاهی اوقات این مسئله ازجانب آقایان نیز رخ می دهد و بلایی نیست که فقط خانم ها به آن دچار شوند . بیماری دنیای مدرن این است که به شما یک ورق  پاره می دهد و می گوید خیلی درجه علمی بالایی دارید اما لزوماً معرفت به شما نداده است بعد با آن درجه علمی می خواهید به پدر و مادر ، به دوست و آشنا ، به همسایه و به همسر وفرزندان خود فخر بفروشید و به این صورت دچار یک کبر عمیق درونی می شوید. آقا می گوید خانم من خجالت می کشم همسر همه ی همکاران من از لحاظ علمی خیلی از تو بالاتر هستند و من فکر می کنم که ما از اول مناسب یکدیگر نبودیم و مسائل بعدی پیش می آید. پس تفاوت زمینه علمی مابین خانم و آقا از طرف هرکدام که باشد خصوصاً اگر از جانب خانم ها ، چون معمولاً برای آقایان این احساس پیش می آید که اگر تحصیلات همسر من بالاتر باشد شاید من نتوانم در زندگی او را مدیریت کنم ، پس در این صورت باید مرد توانمندی های دیگری را از جهت اخلاقی ، رفتاری و فکری داشته باشد چون فکر جدای از تحصیلات است . چه بسا آدم هایی که تحصیلات عالیه دارند ولی از لحاظ فکری شاید خیلی رشد نکرده باشند . همینجا از همه عزیزان که تحصیلات عالیه دارند عذر خواهی می کنم اما همه دوستان نیز معترف هستند که نظام آموزشی کشور ما شاید اهتمام خیلی کمی برای رشد فکری و اخلاقی ما داشته باشد .

مشاور: نیلچی زاده