من با پسری آشنا شده ام که به من قول اردواج داده است . مدتی با هم بودیم ولی حالا مادرش خواستگاری نمی آید و می گوید که دختری که با پسرها دوست می شود به درد ما نمی خورد ولی خدایی این اولین وآخرین دوستی من بود . من بعضی از وقت ها تصمیم میگیرم که خودکشی کنم . من را راهنمایی بفرمایید .


 پاسخ خودکشی کردن جزء گناهان کبیره است که انسان را از همه ی حق های معنوی و انسانی اش ساقط می کند و در واقع گناه بزرگی است که خداوند وعده ی قطعی عذاب را به او داده است . طبق آمار بُعد نمایشی خودکشی خانم ها بیشتر است و بخاطر همین موفق به خودکشی نمیشوند و این خیلی خوب است . اما اینکه کسی در فکرش بیاید که خودکشی بکند یعنی این قدرعزت نفس واعتمادش پایین آمده است که فقط از طریق این آقا می خواهد خودش را دوست داشته باشد . مهمترین مشکل از جهت روانشناسی این است که این خانم دیگر برای خودش ارزشی قائل نیست اِلا اینکه با این آقا ازدواج کند . حتی خودش را هم دوست ندارد . شما اگر بخواهید با این ویژگی ازدواج بکنید یک همسر موفق نخواهید بود . روابط دوستی خارج از ازدواج برای شما میتواند مشکلات ویژه ای را ایجاد بکند . مثلا مشکلی که میتواند این دختر خوب را تهدید بکند . فرض کنید مادر این پسر به خواستگاری شما بیاید ، فکر می کنید که اولین حرفشان به این پسر چیست ؟ این است که می خواهیم ببینیم دختری که توانسته تو را گول بزند و چشم عقلت را ببندد کیست ؟ یعنی موضع ارزیابی خانواده ی این پسر خیلی سخت گیرانه تر از یک ارزیابی معمولی است . هنوز به خواستگاری نیامده اند موضع منفی را دارند . بخاطر همین اگر شما به هر شیوه ای عروس این خانواده بشوید آن عزت و احترام لازم را کم خواهید داشت . و باید تلاش مضاعف بکنید تا خودتان و ویژگی های خوبتان را اثبات بکنید . کتاب بررسی روابط دختر و پسر قبل از ازدواج موجوداست که سی تا از مشکلات اخلاقی ، روحی ، فکری و اجتماعی دخترها و پسرها را می گوید که در اثر گرفتن دوست دختر و دوست پسر به آن مبتلا میشوند . یکی از آنها همین بود که عرض کردم یعنی دخترخانم بعنوان عروس و آقا پسر بعنوان داماد عضو اصلی خانواده تلقی نمیشوند بخصوص که اگر خانواده ی اصیل و سنتی باشند که تلقی شان این است که شما رفتار غلطی کردید . بعضی ها فکر میکنند که خانواده ی سنتی یعنی خانواده ای که با هر چیز جدید مخالف است . از نگاه ما خانواده ی سنتی خانواده ای است که ارزشهای ماندگار و اصیل را برای خودش قائل هست . ممکن است که این ارزش ها کوچک باشد و قابلیت تغییر داشته باشد ولی بعضی از ارزش ها ماندنی و الهی است . یک خانواده ای اعتقاد دارد که قبل از اینکه پسرشان دختری را انتخاب بکند حتما خانواده هم باید نظر مثبت داشته باشند ، حتما دقت بیشتری بکند . یادتان باشد دوستی های پسر و دختر بجای دلبستگی فقط وابستگی های شدید می آورد و این وابستگی میتواند حتی ارزش من را پیش خودم از بین ببرد . حتما این کتاب را مرور کنید . حالا اگر این آقا پسر قبل از اینکه به خانواده اش اعلام میکرد ما می توانستیم راهنمایی های بهتری به او بکنیم ، می گفتیم که ضرورتی ندارد که شما وقتی دختر اعلام می کند دوستی آخری باشد البته گفته اند اولی و آخری ولی ما نمی دانیم وقتی دل من بسمت هواهای نفسانی مان حرکت می کند خیلی سخت تر است . امیر المومنین می فرماید که گناه نکردن آسانتر از توبه کردن است . وقتی شما لذت حرامی را به کام خودتان ریختید ، کارتان سخت تر شده است. و همه ی روانشناسان این را قبول دارند که اگر کسی دچار یک پاتولوژی اخلاقی و رفتاری بشود خیلی سخت تر می تواند خودش را اصلاح بکند . کسی که می گوید فقط همین پسر ، این حتی عشق نیست . شما به خانواده تان میگفتید که دخترخانمی را در نظر گرفته ام و لزومی نداشت که بگویید با او ارتباط عاطفی دارید و ویژگی های خوب آن دختر را به خانواده تان می گفتید و این فرصت را می دادید که خانواده ی شما خوبی های این دختر را بشناسند حالا که آب از سر گذشته است بهترین راه این است که شما بخواهید این دختر زیر نظر خانواده ی خودتان قرار بگیرد . در حقیقت یک جورهایی از سماجت و لجبازی دست بردارید این جوری بهتر می توانید خانواده ی خودتان را به یک ازدواج خوب ترغیب بکنید . و امکانش را هم فراهم کنید . از مادر و خواهرتان بخواهید که در فرصت های مختلف بدون اینکه بخواهید دختر بفهمد او را زیر نظر بگیرند ، اگر رفتار و گفتار نامناسبی از او دیدند به آنها حق بدهید که قبول نکنند . اگر این دختر نجیب و پاکی است و تنها اشتباهی که کرده این است که با شما دوست شده است البته اشتباه بزرگی است ولی قابل بخشش است ، به این دختر بگویید که ملاکهای مادر من برای انتخاب یک دختر خانم نجیب چه ویژگی هایی دارد . اگر این ویژگی ها در تو هست نشان بده و اگر نیست ایجاد بکن تا خانواده ی من هم به انتخاب من آفرین بگویند .

مشاور: نیلچی زاده