لطفاً راهکارهایی برای افرادی که دچار وسواس عملی هستند ارائه دهید.

 
در بحث وسواس باید روی سه بخش کار کنیم . بخش اول زمینه های این وسواس چیست ، بخش دوم افرادی که دچار وسواس هستند و بخش سوم اطرافیان آنها . اینکه ما بتوانیم روی اینها کار کنیم و خود فرد وسواسی بتواند در ضمیر خود آگاه ، نا خودآگاه و روی عمل خود به طور جدی مراقبت کند . در ضمیر ناخودآگاه این فرد فرمانی که وجود دارد همان چیزی است که گفتم . یعنی اگر از این فرد بپرسید که مگر تو همه چیز را نجس می دانی می گوید نه ولی این را می دانم که وقتی که آدم ها دقت نمی کنند خوب معلوم است که نجس است . این نوع نگاه را باید در ضمیر ناخودآگاه ذهن خود جستجو کند تا متوجه شود که چه خبر است . اما در قسمت ضمیر خود آگاه او چه چیزی وجود دارد ؟ در ضمیر خود آگاه این مسئله است که من می خواهم آدم پاکی باشم ، چه از لحاظ فکری و چه از لحاظ عملی . چون می خواهم آدم پاکی باشم پس باید درست زندگی کنم حتی اگر همه اشتباه زندگی کنند . در فکر آدم وسواسی یک فکر خیلی خوب وجود دارد ، دل او می خواهد خوب باشد اما این را کسی باور نمی کند . چون رفتار یک فرد وسواسی معمولاً برای خود و دیگران آزار دهنده است .
  این فرد دیگران را دچار زحمت می کند . هرچه قدر این وسواس شدید تر باشد بیشتر دچار زحمت         می کند . طبیعی است که همه دچار آزردگی هستند و می خواهند به گونه ای از او فرار کنند . کسی نمی تواند یک فرد وسواسی را خیلی راحت باور کند . بخدا 1- این فرد وسواسی می خواهد خوب باشد 2- خود نیز از کارهای خود خسته شده است و 3- می گوید می دانم کار من غلط است یک مواقعی گریه می کنم که من چرا این کارها را انجام می دهم  . وقتی کسی به این مرحله می رسد و این مقدار شدید می شود حتماً نیاز به دارو دارد . گاهی اوقات متأسفانه در فرهنگ عمومی جامعه ی ما این است که اگر کسی داروهای اعصاب را استفاده کند ، انواع اتیکت ها و عنوان های غلط به او چسبانده      می شود . در صورتی که ما براحتی برای سردرد خود انواع قرص ها را می خوریم . برای معده درد راحت قرص می خوریم حتی به پزشک هم مراجعه نمی کنیم و متأسفانه خود درمانی می کنیم . اما اگر کسی دچار یک آسیب عصبی شده باشد ،یعنی پیام های غلطی را سلول های عصبی به مغز او برساند ، برای اینکه بتواند این را زیر نظر یک پزشک متخصص مدیریت کند باید دارو مصرف کند می گوییم نه این کار غلط است . روی این قسمت ضمیر ناخودآگاه چه کاری باید بکنیم . در بحث های مشاوره ما معمولاً از ضمیر خود آگاه شروع می کنیم . بخاطر همین هم معمولاً آدم های وسواسی مشاوره را نیمه کاره می گذارند . یعنی بعد از دو یا سه جلسه آمدن می گویند  من که کارهای خود را ادامه می دهم، پس این هم فایده ای نداشت  . از افراد وسواسی بپرسید می گویند جاهای مختلف برای مشاوره رفته اند اما کمتر موفق شده اند. چون روی ضمیر ناخودآگاه آنها کار نشده است . روی ضمیر ناخودآگاه اگر یاد شما باشد گفتیم که می خواهیم براساس ذکر عمل کنیم . ضمیرخودآگاه را براساس فکر و ضمیر ناخودآگاه را براساس ذکر که یاد خداوند است بتوانیم درمان کنیم . سراغ قرآن کریم که می آییم می بینیم سوره ی ناس به عنوان آخرین سوره ای که در قرآن کریم ثبت شده است، از وسوسه های غلط در فکر و ذهن افراد صحبت می کند  . یعنی همان چیزی که این دوستان خوب به آن گرفتار شده اند . همان دفعه ی اولی که در ذهن این آدم آمده بود که مبادا دست من پاک نیست . در مواردی که شما می دانید که دست خود را آب کشیده اید اگر بعداً شک کردید که دست من پاک است یا نجس دیگر به آن توجه نکنید . یعنی بلافاصله در اولین مرحله باید جلوی فکر غلط را بگیرید، وگرنه به وسواس تبدیل می شود . کسی که می گوید مبادا زمان وضو گرفتن به من ترشح شده باشد باید خود را آب بکشم ، دفعه ی اول می گوید اشکالی ندارد یک کمی هم خنک شدم . دفعه ی دوم ، سوم و چهار درصورتیکه ادامه پیدا کند اگر یقین هم داشته باشد که ترشح نشده اما حس می کند اگر این کار را نکند یک چیزی کم است . بخاطر همین هم آدم وسواسی در حقیقت حرف شیطان را گوش می دهد .        می خواهیم اینجا خیلی جدی از خود مراقبت کنیم . آن ذکری که خیلی می تواند کمک کند به دوستانی که دچار وسواس هستند ، توجه ویژه به سوره ی مبارکه ی ناس است . توصیه ای که به دوستان      می کنیم این است که دست راست خود را روی قلب خود بگذارند و با توجه ، به قول امام صادق (ع) مانند یک کودک نو زبانی که می خواهد به حرف زدن بیفتد و شما می خواهید به او حرف زدن یاد بدهید قلب خود را جای آن بچه ببینید، کلام قرآن را به آن بباورانید . چون قلب من درحال گرفتن پیام های قلب است و در احساس خود من کار غلطی را تکرار می کنم . سوره ی ناس را با آرامش قرائت کنید . هر موقع که این فکر غلط به سراغ شما می آید دست راست خود را روی قلب خود بگذارید ، هم از طریق شنیدن و هم از طریق میدان های انرژی نورانی که در رفتار و گفتار شما است ، این را وارد فکر و درون خود بکنید . اما کسانی که وسواس طولانی دارند مانند سوالی که در بالا خوانده شد ، آن کسی که سالیان سال است به وسواس مبتلا است مانند کسی است که یک مدت طولانی یک بیماری را با خود داشته است . مثلاً کسی که پنج یا شش سال است پا درد دارد با یک بار یا دو بار مشکل او حل نمی شود . تا فردی که الان پای او پیچ خورده و درد می کند ، پای این فرد خیلی    راحت تر خوب  می شود. پیشنهاد ما این است که دوستان خوبی که دچار وسواس فکری یا عملی هستند ، در یک فرصتی یک فضای خلوتی را برای خود ایجاد کنند . البته فضای خلوت شخصی نه اینکه در اتاقی بروند و در را قفل کنند . چون این کار خود می تواند زمینه های وسواس را زیاد کند . مثلاً به یک مسجد یا یک امام زاده بروند یک گوشه دنجی را انتخاب کنند و سوره ی ناس را حداقل هزار مرتبه بخوانند .  این عدد هزار را الان من می خواهم با ادبیات عامیانه توضیح بدهم نه با ادبیات علمی و عرفانی . معمولاً وقتی که شما می خواهید به کسی بگویید که من بارها به تو گفته ام که این کار را انجام بده می گویید هزار دفعه به تو گفته ام . عدد هزار اصطلاحاً در ادبیات عدد کثرت است . یعنی اینکه من باید آنقدر به  این قلبی که مدام پیام های غلط را گرفته و من عمل کرده ام و با عملکرد خود میخ این پیام را در قلب خود محکم کرده بودم . پیام هایی از این قبیل که این وضو که باطل است ، این غسلی که من کرده ام غلط است ، این ظرفی را که آب کشیدم که پاک نشد ، دست من که خون آمده پاک نشده است . وقتی من به این پیام های غلط عمل کرده ام وسواس در من قوی تر شده است . من باید هزار بار به قلب خود بگویم که خدایا به تو پناه می برم ، به پرودگاری که پروردگار آدمیان است . کسی که فرمانروا و مالک همه ی مردم است . معبود همه ی مردم است .  یعنی من خودم را در پناهگاه قرار می دهم . اصطلاحاً سوره ی ناس و سوره ی فلق پناهگاه هایی هستند که نسبت به آنها تأکید ویژه شده است . که خوشبختانه بین فرهنگ متدینین نیز عموماً رایج است . البته خواندن آن رایج نیست بلکه نصب کردن آن بالای سردرخانه و جلوی آینه ی ماشین رایج است . قرآن به معنای خواندنی است یعنی زیاد آن را بخوانید و زیاد بدانید و تدبر کنید .

مشاور: نیلچی زاده