پیشنهادهایی برای تفکر در ماه مبارک رمضان

در روزهای پایانی ماه شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان امیدواریم خداوند به ما توفیق حضور برسر سفره رحمتش را بدهد و به ما کمک کند تا بتوانیم از فضای معنوی این ایام توشه خود را برای پیمودن راه درازی که تا بی‌نهایت در پیش داریم دریافت کنیم.

بر اساس آیات و روایات فکر کردن یکی از مهم‌ترین عبادت‌هاست. در ادامه مباحث تفکر برتر به چند سؤال در این راستا توجه فرمایید. سعی کنید به این سؤال‌ها فکر و سؤالات دیگری مشابه آن طرح کنید.

ان‌شاءالله به برکت این ماه بتوانیم پاسخ آن‌ها را به خوبی دریافت کنیم تا با تصمیم‌های قوی و محکمی که می‌گیریم شاهد یک تغییر و تحول اساسی در زندگی‌مان باشیم.

۱- برای چه چیزهایی در ماه مبارک رمضان باید خدا را شکر کنم؟

۲- خداوند در ماه مبارک چه نعمت‌هایی برای ما فراهم کرده است؟

۳- تفاوت‌های این ماه با دیگر ایام چیست؟

۴- منع از خوردنی‌های حلال از فاصله سحر تا افطار چه پیام‌هایی برای ما دارد و چه خاصیت‌هایی؟ آیا این روزه فقط به خاطر مسائل جسمی و به قول بعضی‌ها فقط یک رژیم غذایی است یا آثار دیگری هم دارد؟

۵- چه رابطه‌ای بین خودشناسی و ماه مبارک رمضان وجود دارد؟

۶- امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: ماه مبارک ماه آزمایش و ماه قیام و ماه طهارت است. این فرمایش در تصمیم‌های من چه اثری دارد؟

۷ – برتری یکی از شب‌های این ماه بر هزار ماه برای من چه فایده‌هایی دارد و من چگونه باید در این ماه حضور یابم که از برکات آن بیشترین بهره برداری را داشته باشم؟

۸ – آیا افکار و رفتار و برنامه ریزی‌ها و حالت‌ها و اعمال و احساسات من در تقدیر من نقش دارد یا نه؟ چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟ آیا این چیزها رابطه‌ای با شب قدر دارد یا نه؟ چه رابطه‌ای؟

۹- چه رابطه‌ای بین من و امامت و شب قدر وجود دارد؟

۱۰- اعضای مادی و غیر مادی بدن من در این ماه چگونه باید روزه بگیرند؟ (چشم، گوش، قلب، تخیل و…)

۱۱- نماز در این ماه چه ویژگی‌هایی دارد؟

۱۲- دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان چه اثری در تغییر رفتار من دارد؟

۱۳- رابطه بین ترک گناه و شیطان و ماه مبارک چیست؟

۱۴- چه رابطه‌ای بین ماه مبارک و نظم وجود دارد؟ چگونه می‌توان آن را در کل زندگی جاری کرد؟

۱۵- چه رزق‌هایی در ماه مبارک توزیع می‌شود؟ (به دعاهای مختلف این ماه رجوع کنید)

۱۶- در این ماه از خدا چه بخواهیم؟ چرا؟ چگونه؟

۱۷- چگونه در این ماه رفتار کنیم که در آخر ماه اگر عمری بود پشیمان نشویم؟

و….

این شیوه را به خوانندگان گرامی پیشنهاد می‌کنیم. امیدواریم شیوه طرح سؤال برای تفکر و شناخت‌های بعد از آن بتواند زمینه خودسازی و جامعه سازی را فراهم کند.

 

جلیل معماریانی